להחליף דיסקט? רק כשסוף העולם יגיע

להחליף דיסקט? רק כשסוף העולם יגיע

המחשבים האחראים על שיגור פצצות אטום בעת פקודה בצבא ארה”ב מופעלים עדיין בדיסקטים, מהסוג הישן והגדול. והם לא לבד: הכוחות המשולבים בארה”ב מוציאים סכום עצום מדי שנה על תחזוקת טכנולוגיות ישנות (מאד).

 

ב-2003, בעת שהיה שר האוצר בממשלתו של אריאל שרון, תקף בנימין נתניהו את תלותה הכלכלית של ישראל בארה”ב וטען כי “חייבים להחליף דיסקט”, אמרה שהוא חזר עליה מאז לא פעם בהקשרים שונים. האמרה הזו, והאייקון המשמש לשמירה בתוכנות אופיס השונות של מיקרוסופט, הם עבור רבים השרידים היחידים לימים שבהם דיסקטים שלטו בעולם – תחילה הדיסקט הישן והגדול (3.5 אינץ’) ואחריו הדיסקט הקטן יותר (1.44 אינץ’), בנפח מרבי של 1.44 מגבייט. הזמנים שבהם התקנת תוכנה חייבה הכנסת 13 דיסקים בזה אחר זה נראים היום כמו פרהיסטוריה, וברוב המחשבים כבר מזמן אין אפילו כונן תקליטורים.

ואם כך הדבר בבתים פרטיים או במשרדי ממשלה בישראל, הרי אין ספק שבגופים העומדים בחזית הטכנולוגיה כמו נאס”א או צבא ארה”ב משתמשים אך ורק במילה האחרונה בתחום המחשוב…אז זהו, שלא. מחשבים עם שבבים מסוג Intel 8086 ודיסקטים, מהסוג הישן ביותר – במילים אחרות, מחשבים מסוג XT – חלפו מהעולם לפני יותר מרבע מאה, אבל עדיין חיים ובועטים דווקא שם.

כאשר נאס”א שגרה את מעבורת החלל הראשונה ב-1981, השתמשה סוכנות החלל האמריקאית בשבבים מסוג Intel 8086, הדומים לאלו שהותקנו במחשב האישי הראשון מתוצרת IBM, ושהותקנו (בגרסה מאוחרת יותר) במחשבי XT. באותה שנה ניצבו השבבים האלו בחזית הטכנולוגיה, אבל עד הוצאתן משימוש של מעבורות החלל ב-2011 השתמשה נאס”א באותם שבבים בדיוק, שנים לאחר שאינטל הפסיקה לייצרם. כדי להשיג חלפים לשבבים האלו היא השתמשה בשיטות טכנולוגיות חדשניות כמו רכישת ציוד מחשוב רפואי פג תוקף כדי “לבזוז” ממנו את שבבי ה-8086, וכן קניית שבבים ב-eBay.

ואם נאס”א נאלצה להיפרד מהמעבורות והשבבים העתיקים, בצבא ארה”ב עדיין משתמשים בדיסקים ישנים וגדולים במחשבים האחראים לשיגור טילים בין-יבשתיים הנושאים ראשי נפץ גרעיניים. המחשבים האלו, שישימו קץ לעולם כפי שאנו מכירים אותו, עתיקים אף יותר: מדובר במחשבים מסוג IBM Series-1, שנכנסו לשימוש בראשונה ב-1976.

מחשב IBM Series-1

 

 

 

 

 

 

 

 

התקציב הפעוט של תחזוקת טכנולוגיות מיושנות: 61 מיליארד דולר

לפי דו”ח של המשרד לביקורת הממשל בארה”ב (GAO), משלם המיסים בארה”ב מוציא מדי שנה כ-61 מיליארד דולר על תחזוקת טכנולוגיות מיושנות – בערך פי שלושה מהסכום המושקע בטכנולוגיות מודרניות. להצדקת השימוש במחשבים המופעלים באמצעות דיסקטים, נטען כי מדובר בטכנולוגיה בדוקה היטב ובמחשבים העמידים בפני התקפת סייבר מעצם העובדה שאינם זקוקים לחיבור לאינטרנט. אבל הזדקנות החומרה והקושי במציאת חלפים עושים את שלהם, ולדברי הגופים הרשמיים המעבר למאה ה-21 ולעידן האינטרנט יושלם בסוף 2017.

ואם במשרד ההגנה האמריקאי חוששים מפני וירוסים עקב החיבור לאינטרנט הם יוכלו אולי להיעזר בשירותיהם במפתחי תוכנה המועסקים על ידי משרד האוצר בארה”ב, שם עדיין מנוהלות מערכות המחשוב בשפה המשמשת כיום רק מי שמתקשר ישירות עם רכיבי חומרה או כותב וירוסים מתוחכמים: אסמבלי.