הפיתוי של כוחות האופל – לא רק ב"הארי פוטר"

הפיתוי של כוחות האופל – לא רק ב"הארי פוטר"

בישראל מוכר הקושי של הצבא לשמור אצלו מומחי מערכות מידע לנוכח הפיתויים משוק ההייטק. באמריקה הלטינית יש להאקרים פיתויים כספיים עצומים לעבוד עבור גורמים עברייניים.

https://www.youtube.com/watch?v=ZPiLtg7OBRQ

כל חובבי הארי פוטר מכירים את הצורך להתגונן מפני כוחות האופל או “dark arts” -הקוסמים העוסקים במאגיה שחורה, ועד כמה גדול הפיתוי לעבור לצד ההוא. בחיים האמיתיים קיים פיתוי גדול לעבור מעיסוק כהאקר לגיטימי לעיסוק כהאקר פלילי, שמסייע לגורמים מפוקפקים כמו משפחות פשע או משטרים אפלים להשיג מידע על יריביהם.

עד כמה הפיתוי גדול? אם משכורת חודשית של האקר בשירות הממשלה היא כ-5,000 אירו, השגת מידע על פוליטיקאי או אדם אחר שקשה למצוא עליו אינפורמציה, משימה שמבוצעת באמצעות “הרשת האפלה” (dark net), מניבה להאקר תשלום של 2,500 עד 5,000 אירו לעבודה שלרוב מבוצעת בתוך שעות ספורות.

ברשת האפלה כולם אנונימיים, וחברות או גופים פליליים מוכנים לשלם סכומים רבים במאבק נגד מתחרים.

כמובן, האקינג ברשת האפלה כרוך בסיכון עצום; אם ההאקר מתרשל במחיקת כל העקבות הדיגיטליים שהוא משאיר, הוא עלול לשלם גם בחייו במקרה קיצוני. אבל הכסף הגדול מושך אנשים רבים לעיסוק כזה. ואחד האזורים שבו קיימות “הצעות עבודה” בשפע הוא אמריקה הלטינית. ההתקפות מכל צד במערכת הפוליטית וטשטוש הגבולות בין מעשים חוקיים לבלתי חוקיים גורמים לרבים מההאקרים להתהלך על קו הגבול שבין מעשים לגיטימיים לבלתי לגיטימיים.

 

 

 

 

 

 

אחד ההאקרים המפורסמים ביותר באמריקה הלטינית הוא  קרלוס אסקובר הקולומביאני, שכישוריו ומעשיו הניבו לו תהילה חוקית כשחשף רשת של סחר בפורנוגרפיית ילדים, מצד אחד, ו-29 חודשי מאסר בפועל בגין חדירה לרשת המחשבים של בנקים בארה”ב, מצד שני. כיום אסקובר עובד עבור פוליטיקאים ברחבי העולם, כשהוא עוסק במעשים לגיטימיים כגון מניעת התקפות סייבר, ובמעשים שנויים במחלוקת כמו הפלת אתרי חדשות במטרה למנוע פרסום ידיעה נגד מתמודד בבחירות, כשכל דחייה בפרסום מצמצמת את הנזק.

אבל מה קורה אם טקטיקות כאלו מיועדות נגד ארגוני זכויות אדם, שנאבקים במשטרים כמו אלו של סין, מיאנמר ומדינות באפריקה ובאמל”ט? חשיפת האתרים של ארגונים כאלו והאנשים העומדים מאחוריהם עלולה להוביל לחסימת האתרים, במקרה הטוב, ולהתנקשות בפעילי זכויות אדם במקרה הרע.