האם רוסיה עומדת מאחורי מתקפת זיוף GPS של אוניות?

האם רוסיה עומדת מאחורי מתקפת זיוף GPS של אוניות?

קברניטי יותר מ-20 אניות בים השחור גילו כי מכשירי ה-GPS שלהם מדווחים על מיקום שגוי לחלוטין

המגזין New Scientist פרסם כי דיווחים על בעיות ניווט לווייני בים השחור מעלים את החשד שרוסיה בודקת מערכת חדשה לזיוף אותות GPS. ייתכן שמתקפה זו היא הסנונית הראשונה לצורה חדשה של לוחמה אלקטרונית, שזמינה לא רק למדינות אלא גם לגורמים עברייניים ללא תקציבי ענק.

ב-22 ביוני גילה קברניט אוניה ששייטה מול נמל נובורוסיסק ברוסיה כי מכשירי ה-GPS של האנייה מצביעים על מיקום שגוי – יותר מ-32 ק”מ בפנים היבשה, בנמל התעופה גלנדז’יק.

לאחר שווידא את פעולתו התקינה של ציוד הניווט שלו יצר הקברניט קשר עם אניות סמוכות. האותות של מערכת הזיהוי האוטומטי (AIS) של אניות אלו הצביעו על אותו נמל תעופה כמיקום של כל האניות.

לפחות 20 אניות נפגעו במתקפה, שכיום ניתנת לביצוע מתחנה קרקעית בעזרת ציוד פשוט יחסית – חומרה הנמכרת לציבור הרחב ותכנה הזמינה באינטרנט – וללא כל צורך בעוצמת עיבוד חזקה: בשל חולשתם של אותות הלוויין (כ-20 ואט ממרחק של כ-32 אלף ק”מ), משדר בעוצמה של ואט אחד המוצב על ראש גבעה, מטוס או רחפן יכול לזייף את המיקום של כל כלי השיט בטווח הנראה לעין.

מומחה לניווט לווייני מארה”ב: “ככל הנראה סוג חדש של לוחמה אלקטרונית רוסית”

טוד האמפריס, מרצה בכיר באוניברסיטת טקסס שבאוסטין, מזהיר כבר שנים בנוגע לסכנה הצפויה מהתקפות זיוף אותות GPS. לטענתו, התנהגות המקלט של האנייה בתקרית בים השחור הייתה “דומה מאוד לזו שנרשמה בהתקפות המבוקרות שביצע הצוות שלי”.

האמפריס סבור כי מדובר בניסיונות רוסיים בסוג חדש של לוחמה אלקטרונית. בשנה האחרונה הבחינו רבים ממשתמשי הטלפונים הסלולריים במרכז מוסקבה, שניסו לשחק במשחק “פוקימון גו”, כי אות כוזב ממקם אותם בנמל התעופה ונוקובו, מרחק של 32 ק”מ מהמקום. ובעוד שבמקרה כזה ניתן לטעון לצעד הגנתי כנגד טילים, פצצות ומל”טים המונחים על ידי נאט”ו ומסתמכים על ניווט באמצעות GPS, התקפת זיוף ה-GPS שבוצעה לאחרונה מעוררת את החשש שגופים עברייניים ישתמשו בטכנולוגיה לשם הסטה מהמסלול של מל”ט או רחפן, או לשם חטיפת אנייה.