גוגל- משאבת המידע של עולם הסמרטפונים

גוגל- משאבת המידע של עולם הסמרטפונים

לטענת תובעים בבריטניה, החברה שבידיה מפקידים רוב משתמשי המחשב את חיפוש המידע שלהם, “אבירת הפרטיות”,  אספה מידע גם על משתמשי ה-iPhone

ותיקי עולם המחשוב זוכרים את הימים שבהם IBM הייתה השליטה הבלעדית בשוק, עד שעשתה טעות קשה והתירה למייקרוסופט, אז חברה צעירה שמומחיותה הייתה בפיתוח גרסאות מוצלחות לשפות הפעלה, למכור את מערכת ההפעלה DOS גם ליצרני מחשבים אחרים, מה שהוביל לעלייתה המטאורית של מייקרוסופט. באותו זמן נחשבה מייקרוסופט ל”בחור החדש בשכונה”, מעין מכונית מרוץ קטנה ושובבה המתחרה במשאית דורסנית.

עם הזמן הפכה מייקרוסופט עצמה לחברה דורסנית (juggernaut), עם שלטון בלתי מעורער בממלכת המחשבים האישיים, כשהיא מדיחה חברות ותיקות כמו לוטוס (גליונות אלקטרוניים), וורד פרפקט (מעבדי תמלילים) ונובל (מערכות ניהול רשתות ומשתמשים). עד שבתחילת המאה ה-21 קמה לה מתחרה קטנה ושובבה בשם גוגל, שפיתחה מנוע חיפוש אשר שינה את האינטרנט באופן בלתי הפיך.

כיום, גוגל התרחקה זה מכבר מרחק שנות אור מהימים שבהם הייתה “מכונית ספורט שובבה” והפכה למעצמה דורסנית, שיודעת כמעט הכול על רצונותינו והעדפותינו. בין אם מדובר בצפייה בסרטונים (YouTube), חיפוש באינטרנט או שימוש בדוא”ל, הרוב המכריע של המשתמשים מבצעים פעולות אלו דרך גוגל שמחזיקה בידיה מידע עצום ורב על כל אחד מהמשתמשים, ואפשר רק לדמיין כמה עוד מידע היא הייתה מחזיקה אילו הייתה הרשת החברתית שלה, גוגל+, נוחלת הצלחה. כמובן, הדברים אינם חלים רק על עולם המחשוב האישי אלא גם על עולם הסמרטפונים. כבר ב-2005 רכשה גוגל את חברת אנדרואיד, כך שב-2007, עם הכרזת הסמרטפון הראשון מתוצרת אפל, היה לה “בקנה” מענה מוכן לשוק החדש. כיום, כמעט כל מי שאינו משתמש ב-iPhone מחזיק בידו סמרטפון עם מערכת הפעלה של גוגל. נכון ל-2016 שלטה גוגל ב-75% מהשוק.

גוגל שומרת על פרטיות…האמנם?

במערכת ההפעלה של iPhone, קיימת מערכת פיקוח הדוקה של אפל על האפליקציות המוצעות ב-Appstore ואי אפשר להפיץ אפליקציות בדרך חוקית אחרת. גוגל לעומת זאת מנהלת מדיניות פתוחה בהרבה, ולא פעם התברר בעבר כי תוכנות שהוצעו ב-Play Store של טלפונים מבוססי אנדרואיד אספו מידע על המשתמשים. בנוסף, קיימות תוכנות רבות המוצעות למשתמשים שלא דרך Play Store, וחלקן אוספות מידע רב על המשתמשים.

בתחילת דצמבר 2017 הודיעה גוגל כי היא משנה את מדיניות הגלישה הבטוחה (safe browsing) שלה, ומחייבת מפתחי אפליקציות אנדרואיד – בין אם האפליקציות מוצעות דרך גוגל ובין אם הן מוצעות באופן חופשי – להודיע למשתמשים אם הן אוספות מידע עליהן. החברה הוסיפה כי אם מפתחים יסרבו להיענות לדרישה, היא תציג בעצמה הודעה כזו.

בבלוג שפרסמה גוגל בפוסט אבטחת מידע, כתבה החברה:

“אפליקציות העושות שימוש בנתונים אישיים של המשתמש (כגון מספר טלפון או כתובת דוא”ל) או בנתונים על המכשיר שלו יחויבו להודיע למשתמשים ולהציג באפליקציה את מדיניות הפרטיות שלהן. בנוסף, אם אפליקציה אוספת ומעבירה מידע אישי שאינו קשור לפונקציונליות של האפליקציה עליה להדגיש באופן בולט, לפני איסוף המידע והעברתו, כיצד ייעשה שימוש בנתוני המשתמש, ולקבל את הסכמת המשתמש לשימוש כזה”.

דבר זה עומד לכאורה בקנה אחד עם המדיניות של גוגל, שמקפידה לשמור על נתוני המשתמשים ועל פרטיותם, כמוצג בתצלום המסך שלהלן.

 

 

 

 

 

 

אך בניגוד לתדמית “אבירת הפרטיות” שמנסה גוגל לשוות לעצמה, בתביעה ייצוגית שהוגשה בבריטניה בתחילת דצמבר 2017 טענה קבוצת התובעים, ששמה Google You Owe Us, כי החברה דלתה נתונים אישיים ממכשיריהם של כ-5.4 מיליון משתמשי  iPhone.

הקבוצה, שבראשה עומד ריצ’רד לויד, מנכ”ל קבוצת הצרכנות הבריטית המובילה Which?, טוענת כי בין יוני 2011 לפברואר 2012 עקפה גוגל את הגדרות הפרטיות במכשירי ה-iPhone  של מיליוני משתמשים, ודורשת פיצוי על מה שהיא מכנה כ”הפרת אמון”.

לויד, שכבר הוביל בעבר מאבקים משפטיים נגד חברות מסחריות, הגדיר את התביעה כ”אחד המאבקים הגדולים ביותר בחיי”.

“בכל השנים שבהם אני משמש כפה לצרכנים, נדירים המקרים שבהם ראיתי הפרת אמון כה גדולה, כשלכל כך הרבה אנשים אין כל דרך לקבל סעדים”, אמר לויד. “זוהי התביעה הראשונה המוגשת בבריטניה נגד חברת טכנולוגיה גדולה בגין שימוש ברעה במידע האישי החשוב שלנו. אני רוצה שתביעתנו תתפרסם ברחבי העולם. לגוגל יש חוב של אמינות, הוגנות וכסף כלפי כל מי שנפגעו. אנו יכולים להראות לגוגל כי הם אינם יכולים לחמוק ללא פגע מהמעשה הזה, וכי לא משנה עד כמה הם גדולים וחזקים, איש אינו ניצב מעל החוק”.

איך אפשר לדעת מה גוגל שומרת עלינו?

רבים אינם מודעים לכך שגוגל מאפשרת לנו לצפות בכל היסטורית הפעילות שלנו, בכתובת https://myactivity.google.com/myactivity. אם אתם משתמשים במכשיר מבוסס אנדרואיד, כאן תוכלו לראות את הפעילות שלכם ב”שילוש הקדוש”: מנוע החיפוש, דפדפן כרום ומכשיר האנדרואיד. אם תרצו, תוכלו גם למחוק חלק מפעילות זו.

בנוסף, אפשר להורות לגוגל להפסיק לאסוף את נתוני הפעילות שלכם באינטרנט ובאפליקציות, כך שתפסיק “לנחש” את רצונכם. ידוע שאם שני אנשים מחפשים בגוגל באותו מקום אותו דבר בדיוק, מנוע החיפוש יציג בפניהם תוצאות שונות בהתאם להיסטורית החיפוש שלהם ולהעדפותיהם האישיות. הפסקת איסוף המידע תפחית את התופעה הזו, ותאפשר לכם לחפש מה שאתם רוצים ולא מה שגוגל רוצה להציע לכם.

לשם כך, יש לגשת ל-My account ותחת הלשונית Personal Info & Privacy לבחור באפשרות Manage Your Google Activity.

 

 

 

 

 

 

 

בהמשך יש לגשת ל-Go to activity controls.

 

 

 

 

 

 

 

כאן יש לבטל את הסימון בתיבת הבחירה אשר מאפשרת  לכלול בהיסטורית החיפוש את היסטורית הגלישה בכרום ואת הפעילות מאתרים ואפליקציות המשתמשות בגוגל.