איסור על התקנת תוכנות של קספרסקי במערכות הממשל האמריקאי

איסור על התקנת תוכנות של קספרסקי במערכות הממשל האמריקאי

המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית (DHS) פרסמה צו האוסר להתקין תוכנות של חברת התכנה הרוסית קספרסקי, בשל “קשרים עם הביון הרוסי”

ב-13 בספטמבר 2017 פרסמה המחלקה לביטחון המולדת של ארה”ב (DHS) צו המורה למערכות הממשל האמריקאי לזהות בתוך 30 יום את כל תוכנות חברת אבטחת המידע הרוסית קספרסקי המותקנות על מחשביהן. על מערכות הממשל לנקוט ב-60 הימים שלאחר מכן בכל האמצעים הנדרשים לשם החלפת תוכנות אלו בתוכנות אחרות, כך שבתוך 90 יום תבוצע הסרה מוחלטת של תכנות מתוצרת זו.

צו זה פורסם על סמך שני טיעונים עיקריים: לבכירים בקספרסקי יש קשרים הדוקים לביון הרוסי, והחוק הרוסי מתיר לסוכנויות הביון במדינה לאלץ חברות הפועלות ברוסיה לסייע להן, וגם ליירט את כל תעבורת הנתונים העוברים דרך רשתות ברוסיה.

בצו של ה-DHS נאמר כי לקספרסקי ניתנת ההזדמנות להשיב בכתב לצו זה ולנסות להפיג את חששות המחלקה לביטחון המולדת.
קספרסקי: “ההאשמות נגדנו מבוססות על טענות כוזבות והנחות בלתי מדויקות

בתגובה לצו של ה-DHS פרסמה קספרסקי באתר האינטרנט של החברה תשובה שבה נטען כי “אף אדם או ארגון לא הציג עדות אמינה (להאשמות נגדנו), משום שההאשמות מבוססות על טענות כוזבות והנחות בלתי מדויקות”. לטענת החברה, לקספרסקי אין כל קשרים בלתי רשמיים עם אף ממשלה, כולל רוסיה.

“בנוסף, למעלה מ-85 אחוזים מהכנסות החברה מגיעות מחוץ לרוסיה, מה שמהווה המחשה נוספת לכך ששיתוף פעולה בלתי נאות עם ממשלה כלשהי עלול לפגוע בשורת הרווח של החברה”, טענה קספרסקי, שהוסיפה: “המדיניות והחוקים הנאכפים ברוסיה (שמוזכרים בצו של ה-DHS) ישימים על חברות טלקום וספקי אינטרנט, ובניגוד לנאמר בדיווחים בלתי מדויקים, ‘קספרסקי לאב’ אינה כפופה לחוקים אלו או לאמצעים אחרים של הממשלה”.

המוצר הרוסי המפורסם ביותר בארה”ב, פרט לוודקה

תכנת האנטי-וירוס של קספרסקי זוכה לפופולריות רבה בארה”ב, והיא מותקנת במיליוני מחשבים במדינה. בין היתר, תוכנה זו מגיעה כחלק מההתקנה של מחשבים רבים הנמכרים בחנויות Best Buy וכן נעשה בה שימוש רב ברשות בתי הסוהר האמריקאית. אך בשימוע שנערך במאי 2017 בוועדת המודיעין של הסנאט טענו שישה ראשי סוכנויות מודיעין, ביניהם ראש ה-CIA, ראש ה-FBI וראש הסוכנות לביטחון לאומי, כי הם “יחושו לא בנוח אם ידעו שתכנת קספרסקי מותקנת על המחשב האישי שלהם”. ג’יימס לואיס, מהמרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, אמר כי הדבר אינו מפתיע אותו לנוכח העובדה שיוג’ין קספרסקי, מייסד החברה והיו”ר שלה, למד במכון לקריפטוגרפיה של הקג”ב ושירת בצבא הסובייטי, ועד היום מרכזה של קספרסקי נמצא במוסקבה. אך יוג’ין קספרסקי טען כי אף על פי שעם צוות החברה נמנים מרגלים סובייטים לשעבר, החברה “תמיד נשארת בצד החוקי ולעולם אינה גולשת לעסקים אפלים”.